W powszechnej świadomości przez lata krążyła informacja, że pierwszy pociąg, który połączył Bielsko z resztą Europy, dotarł do miasta 17 grudnia 1855 roku. Jednak dzięki skrupulatnym badaniom lokalnego historyka, Piotra Keniga, odkryto, że to przełomowe wydarzenie miało miejsce dzień później. 17 grudnia pociąg wyruszył z Wiednia, lecz po drodze zatrzymał się na noc w Opawie, kontynuując podróż do Bielska dopiero następnego dnia.
Historyczne znaczenie kolei w regionie
Uruchomienie połączenia kolejowego w tym regionie Polski było wydarzeniem o ogromnym znaczeniu nie tylko pod względem technologicznym, ale również gospodarczym i społecznym. Powstanie sieci kolejowej było ściśle związane z rozwojem Austrii. Kolej Północna Cesarza Ferdynanda, której budowa rozpoczęła się w 1837 roku, była prywatnym przedsięwzięciem wspieranym przez cesarza Ferdynanda. Dzięki przywilejom nadanym przez cesarza, możliwe było połączenie Wiednia z kopalnią soli w Bochni.
Otwarcie linii do Opawy i Bielska w 1855 roku stało się kamieniem milowym dla rozwoju regionu. Wydarzenie to uczczono z wielką pompą, organizując uroczystości, na które zaproszono wybranych gości oraz przedstawicieli prasy. Relacje z tej podróży podkreślają jej znaczenie dla Księstwa Śląskiego, a zwłaszcza dla Opawy i Bielska, które zyskały bezpośrednie połączenie z austriacką siecią kolejową.
Prasa o otwarciu nowej linii
Współczesne gazety szeroko relacjonowały inaugurację nowej linii kolejowej. 18 grudnia, po przenocowaniu w Opawie, pociąg wyruszył w dalszą drogę do Bielska. Stacje na trasie, takie jak Piotrowice, Pruchna, Chybie i Dziedzice, były uroczyście udekorowane. Pomimo trudnych warunków pogodowych, licznie zgromadzone tłumy witały pociąg z wielką radością. W Bielsku, specjalnie przygotowany łuk triumfalny oraz dekoracje dworca stanowiły wyjątkowy widok.
Po przybyciu do Bielska o godzinie pierwszej po południu, pociąg został powitany przez lokalne władze oraz specjalny Komitet Organizacyjny. Entuzjazm obecnych objawiał się radosnymi wiwatami, a uroczysty obiad na dworcu kolejowym był okazją do wznoszenia patriotycznych toastów.
Dziedzictwo 170 lat kolei
Obecnie mieszkańcy mogą być dumni z faktu, że kolej dotarła do Bielska już 170 lat temu. Warto jednak pamiętać, że pierwotny dworzec kolejowy znajdował się w innym miejscu niż obecnie. Nowy budynek dworca, zaprojektowany przez wiedeńskiego architekta Karola Schulza, został ukończony w 1890 roku. Zbudowany w zaledwie 140 dni przez Karola Korna, obchodzi w tym roku swoje 135-lecie.
Na frontonie dworca widnieją marmurowe tablice przypominające o znaczeniu stacji dla Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda. Wewnątrz budynku można podziwiać freski w stylu pompejańskim oraz stylizowany herb Bielska. Każdy, kto odwiedza ten historyczny budynek, może docenić jego architektoniczne piękno oraz historyczne znaczenie dla rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce.
Warto docenić wpływ, jaki kolej miała na rozwój regionu, oraz jej wkład w historię Polski.
Źródło: Urząd Miejski w Bielsku-Białej
