W najbliższych dniach kierowcy będą mogli korzystać z nowo udostępnionego fragmentu drogi ekspresowej S1 oraz obwodnicy Oświęcimia, co stanowi istotny postęp w rozbudowie sieci transportowej Polski. W pierwszej kolejności z nowej trasy będą mogły korzystać pojazdy o masie nieprzekraczającej 3,5 tony, a pełne otwarcie dla cięższych pojazdów planowane jest po ukończeniu sąsiednich odcinków. Docelowo cała trasa od Mysłowic do Bielska-Białej ma być gotowa w połowie 2027 roku. Otwarcie tej części infrastruktury drogowej poprawi komunikację między Oświęcimiem, Brzezinką i Pławami, a także ułatwi dojazd do Woli i Jedliny.
Nowe możliwości dzięki rozbudowie S1
Otwarcie kolejnych kilometrów drogi S1 jest kluczowe dla rozwoju korytarzy transportowych łączących Śląsk ze Słowacją. Minister Dariusz Klimczak zauważył, że nowe odcinki drogi ekspresowej oraz obwodnicy Oświęcimia to znaczący krok w tym kierunku. Wiceminister Przemysław Koperski zaznaczył, że jeszcze w tym roku kierowcy będą mogli korzystać z trasy łączącej Bielsko-Białą z Bieruniem, a prace nad odcinkiem między Bieruniem a Mysłowicami powinny zakończyć się na przełomie 2026 i 2027 roku.
Infrastruktura drogowa i inżynieryjna
Łącznie do ruchu oddano 10 kilometrów drogi S1, biegnących od węzła Oświęcim do węzła Brzeszcze oraz 4,2 kilometra obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44, prowadzącej do ronda w Pławach. Na tym odcinku znajdują się trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola i Brzeszcze. Powstało również 18 obiektów inżynieryjnych, w tym most nad Wisłą o długości 224 metrów oraz estakada mierząca ponad 480 metrów. Ważnymi elementami infrastruktury są także przejścia dla zwierząt, przepusty, 17 zbiorników retencyjnych oraz specjalne miejsca rozrodu dla płazów.
Kontynuacja budowy obwodnicy Oświęcimia
Prace nad obwodnicą Oświęcimia odbywają się etapowo. Po oddaniu do użytku pierwszego fragmentu w grudniu 2024 roku, który połączył ul. Zatorską z ul. Jagiełły, obecnie kończony jest kolejny odcinek o długości 4,2 km. Łączy on węzeł Oświęcim na S1 z rondem w Pławach. Koszt realizacji całego przedsięwzięcia wyniósł 615 mln zł, z czego niemal połowa pochodziła z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 oraz programu FEnIKS.
Historia i przyszłość projektu
Prezydent Oświęcimia przypomniał, że starania o budowę obwodnicy sięgają początku XXI wieku. Wówczas toczyły się intensywne dyskusje i negocjacje dotyczące przebiegu trasy, zanim wypracowano kompromisowe rozwiązanie. Obecnie projekt ten wspierany jest przez Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021–2027, które przeznaczyły ponad 1 mld zł na budowę odcinka S1 od Oświęcimia przez Dankowice do węzła Bielsko-Biała Hałcnów.
Zakończenie prac nad drogą S1 oraz obwodnicą Oświęcimia to nie tylko udogodnienie dla kierowców, ale także znaczący impuls dla gospodarki regionu i krajowej infrastruktury transportowej.