Bielskie szkoły coraz śmielej sięgają po sztuczną inteligencję, co nie oznacza tylko wyższego poziomu intelektualnego wśród uczniów i nauczycieli, ale także wdrażanie nowoczesnych technologii cyfrowych w procesy edukacyjne.
Sztuczna inteligencja w edukacji: potrzeba czy konieczność?
W Bielsku-Białej trwa ożywiona dyskusja na temat roli sztucznej inteligencji w edukacji, zainicjowana przez radnego Pawła Pajora. Zwrócił się on z apelem do władz miasta o wsparcie wprowadzenia zajęć z zakresu AI w lokalnych szkołach. Rozwój sztucznej inteligencji dynamicznie zmienia gospodarkę, rynek pracy oraz funkcjonowanie społeczeństw, co według radnego wymaga przygotowania młodzieży na nowe wyzwania technologiczne.
Stanowisko władz miejskich
Odpowiedzi udzielił zastępca prezydenta Piotr Kucia, który poinformował, że w budżecie na rok 2026 nie przewidziano dodatkowych funduszy na ten cel. Mimo to, bielskie szkoły już integrują elementy AI w swoich programach nauczania. Dyrektorzy i nauczyciele są świadomi rosnącego znaczenia sztucznej inteligencji i jej wpływu na przyszłość młodego pokolenia.
Edukacyjne programy i projekty z AI
W ramach zajęć informatycznych oraz kół zainteresowań uczniowie mają okazję poznawać narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, takie jak ChatGPT czy aplikacje do generowania muzyki i obrazów. W nauczaniu kładzie się także nacisk na cyberbezpieczeństwo i krytyczne myślenie. Przykładem mogą być projekty realizowane w szkołach podstawowych, takie jak „Mój przyjaciel AI” oraz wykorzystanie AI w nauce matematyki.
Inicjatywy w szkołach średnich
Podobne działania podejmowane są w szkołach ponadpodstawowych. Uczniowie techników i szkół zawodowych uczestniczą w warsztatach oraz projektach, które poruszają zarówno pozytywne, jak i negatywne aspekty AI. Przykłady to konferencja BB Days 4IT oraz warsztaty dotyczące cyberbezpieczeństwa.
Przyszłe plany rozwoju edukacji
Plany obejmują uruchomienie pracowni AI w pięciu szkołach podstawowych i siedemnastu ponadpodstawowych, sfinansowanych ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Po ich wyposażeniu, dyrektorzy będą mogli organizować dodatkowe zajęcia dla uczniów. Władze miasta deklarują wsparcie dla rozwoju nowoczesnej edukacji, aby jak najlepiej przygotować młodych ludzi na zmieniający się rynek pracy.