Przy dworcu PKP w Bielsku-Białej rozpoczną się wielkie zmiany: wyburzenia i nowa infrastruktura na horyzoncie!

W Bielsku-Białej rusza kluczowy projekt modernizacji infrastruktury kolejowej, który jest istotnym krokiem w kierunku przyszłego rozwoju komunikacyjnego miasta. Przedsięwzięcie to, prowadzone w formule projektuj i buduj, obejmuje prace wokół dworca PKP i stanowi początek planowanej budowy węzła przesiadkowego oraz obwodnicy śródmieścia. Koszt całkowity tej inwestycji szacowany jest na miliard złotych, a pierwsza faza ma wynieść 60 milionów złotych.

Postępy w wyborze wykonawcy

Przy przetargu na modernizację infrastruktury kolejowej, Miejski Zarząd Dróg otrzymał cztery oferty. Wśród zainteresowanych są trzy firmy oraz konsorcjum dwóch spółek, które zgłosiły chęć realizacji tego zadania. Proces wyboru wykonawcy był opóźniony wielokrotnym przesuwaniem terminów składania ofert, co wynikało z konieczności uzyskania zgody na dzierżawę gruntów od PKP SA oraz zapewnienia niezbędnych środków finansowych.

Analiza ofert i decyzja inwestora

Otwarcie ofert miało miejsce po spełnieniu wymaganych warunków. Spośród czterech propozycji, jedynie oferta Swietelsky Rail Polska z Krakowa mieści się w szacowanym budżecie, wynosząc 57,81 mln zł. Pozostałe oferty, złożone przez TorKol, Mostostal Kraków oraz konsorcjum BPBP i PRB TOR, przekroczyły planowany koszt. Inwestor obecnie analizuje złożone oferty, mając na uwadze, że na realizację prac przeznaczono 59,94 mln zł, z czego 30 mln zł pochodzi z rządowego programu Polskiego Ładu.

Zadania i harmonogram prac

Po podpisaniu kontraktu, wybrany wykonawca będzie miał siedem miesięcy na przygotowanie projektów. Cała inwestycja ma potrwać 18 miesięcy. Kluczowym elementem prac będzie wyburzenie istniejących obiektów kolejowych oraz infrastruktury technicznej, co umożliwi budowę nowoczesnego węzła przesiadkowego. Do wyburzenia przewidziano ponad 30 obiektów, w tym nieczynne budynki i inne konstrukcje przeszkadzające w rozwoju nowej infrastruktury.

Elementy do zachowania i przeniesienia

Pewne elementy infrastruktury kolejowej, jak budynek warsztatowy czy hala wagonowa, zostaną poddane modernizacji. Nowy budynek administracji oraz maszt GSM-R zostaną zbudowane od podstaw, zapewniając niezbędne funkcje operacyjne i komunikacyjne dla kolei.

Plan przyszłych inwestycji

Prace nad projektem węzła przesiadkowego mają zakończyć się na początku przyszłego roku. Dwa odcinki tzw. Nowopiekarskiej obwodnicy są już w końcowej fazie projektowej. Dla jednego z nich złożono już wniosek o wydanie decyzji ZRID, a dla drugiego nastąpi to w pierwszym kwartale 2026 roku.

W najbliższym czasie zaprezentujemy szczegółowe informacje na temat funkcji planowanego węzła przesiadkowego oraz budowy obwodnicy śródmieścia Bielska-Białej, które mają na celu poprawę komunikacji miejskiej i regionalnej.

Dodaj komentarz