Bielsko-Biała inwestuje w zielony transport: 16 elektrycznych autobusów od Irizara na ulicach miasta

W Bielsku-Białej następuje rewolucja w miejskim transporcie, dzięki nowej umowie podpisanej przez Miejski Zakład Komunikacyjny z Irizar e-mobility. Umowa dotyczy dostawy dwunastu autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI, co jest częścią większego projektu zakupu szesnastu elektrobusów oraz budowy nowoczesnej infrastruktury ładowania. Projekt ten jest finansowany z Krajowego Planu Odbudowy oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Przetarg i jego nieoczekiwane wyniki

Początkowo przetarg na dostawę autobusów wygrała firma Solaris. Jednak po odwołaniu do Krajowej Izby Odwoławczej, oferta Irizara została ponownie oceniona i finalnie uznana za najkorzystniejszą, głównie z uwagi na lepszą cenę jednostkową. Irizar zaproponował cenę 3,78 mln zł za autobus, co dało łączną wartość oferty 15,14 mln zł netto. Konkurencyjna oferta Solarisa, choć nieco tańsza w przeliczeniu na autobus (3,71 mln zł), zdobyła mniej punktów w ogólnej ocenie.

Ostatecznie, Solaris nie wyszedł z przetargu z pustymi rękami. Firma dostarczy cztery elektrobusy klasy I kategorii MEGA za łączną kwotę 18,2 mln zł brutto. Te pojazdy również pojawią się na ulicach Bielska-Białej w pierwszej połowie przyszłego roku.

Technologiczne nowinki w nowych autobusach

Nowe autobusy od Irizara to prawdziwie nowoczesne pojazdy. Wyposażone będą w niskopodłogową konstrukcję, klimatyzację, system informacji pasażerskiej, monitoring, porty USB oraz zamykaną kabinę kierowcy. Dzięki bateriom o pojemności minimum 380 kWh, autobusy te będą mogły przejechać co najmniej 180 km na jednym ładowaniu. Co więcej, pojazdy te są przystosowane do ładowania zarówno przez złącze typu plug-in, jak i pantograf.

Dostawy autobusów planowane są na pierwszy kwartał 2026 roku, jednak istnieje możliwość ich wcześniejszego dostarczenia. Projekt obejmuje również budowę 16 punktów ładowania prądem stałym oraz stacji transformatorowej, co znacząco poprawi infrastrukturę ładowania w mieście.

Wyzwania i korzyści ekologiczne

Głównym celem projektu jest zmniejszenie emisji szkodliwych substancji w Bielsku-Białej oraz okolicznych miejscowościach, takich jak Czechowice-Dziedzice i Wilkowice. Całkowity koszt przedsięwzięcia wynosi 78,47 mln zł, z czego dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy wynosi maksymalnie 57,9 mln zł, a dodatkowe 5,73 mln zł pochodzi z pożyczki NFOŚiGW.

  • Na ulice miasta trafi 16 nowoczesnych autobusów elektrycznych.
  • Powstanie nowa, zaawansowana infrastruktura do ładowania pojazdów.
  • Emisja CO₂, NOx i pyłów zawieszonych zostanie znacznie ograniczona.
  • Transport publiczny stanie się bardziej ekologiczny i przyjazny dla pasażerów.

Dzięki tej inwestycji, Bielsko-Biała staje się liderem w dążeniach do zrównoważonego rozwoju miejskiego transportu, czyniąc go bardziej przyjaznym dla środowiska i mieszkańców.

Dodaj komentarz