Rewolucyjna inwestycja transportowa w Bielsku-Białej: Węzeł przesiadkowy gotowy do 2029 roku!

W Bielsku-Białej planowane jest stworzenie nowoczesnego węzła przesiadkowego, który ma zostać otwarty do czerwca 2029 roku. Projekt ten, który zakłada powstanie zintegrowanego dworca autobusowego i kolejowego z parkingiem dla mieszkańców, został oficjalnie wsparciany przez wiceprezydenta Przemysława Kamińskiego, który w poniedziałek podpisał umowę na dofinansowanie inwestycji. Dokumentacja projektowa obiektu spodziewana jest na wiosnę przyszłego roku, a realizacja budowy przewidziana jest na około trzy lata.

Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na 366 milionów złotych, z czego około 219,5 miliona złotych pochodzi z funduszy unijnych. Pozostałą kwotę, wynoszącą około 150 milionów złotych, pokryje samorząd.

Przygotowania do budowy

Prace projektowe nad węzłem przesiadkowym trwają już od kilku miesięcy, a zakończenie ich planowane jest na wiosnę przyszłego roku. Wiceprezydent Przemysław Kamiński podkreśla, że termin zakończenia budowy ustalono na czerwiec 2029 roku, co jest również ostatecznym terminem rozliczenia unijnego dofinansowania. W marcu doszło do podpisania umowy ze spółką PKP SA, co umożliwi miastu korzystanie z terenów kolejowych pod budowę węzła.

Inwestycja obejmie ponad dziewięć hektarów terenu, jednak zanim rozpocznie się właściwa budowa, konieczne będzie przeprowadzenie prac modernizacyjnych istniejącej infrastruktury kolejowej.

Zmiany w infrastrukturze miejskiej

Projekt węzła przesiadkowego ma na celu znaczące ulepszenie komunikacji w mieście oraz jego okolicach. Zakłada on trzy główne elementy. Pierwszym z nich jest modernizacja przedpola dworcowego, która obejmuje przebudowę odcinka ulicy Warszawskiej. Powstaną tu między innymi dwa ronda turbinowe oraz perony autobusowe dla miejskiego przewoźnika.

Dodatkowo, kładka dla pieszych zostanie zadaszona i wyposażona w windy oraz nowe zejścia na perony. Historyczny budynek dworca, powstały pod koniec XIX wieku, zostanie zachowany i pozostanie wpisany do rejestru zabytków.

Kolejny krok w rozwoju transportu

Drugi element projektu to stworzenie nowoczesnego dworca, który połączy funkcje dworca autobusowego i kolejowego oraz wielopoziomowego parkingu. Na parkingu znajdzie się miejsce na 18 peronów dla autobusów Komunikacji Beskidzkiej, a stary dworzec PKS przestanie pełnić swoją dotychczasową rolę.

Ostatnim komponentem inwestycji jest budowa północnej śródmiejskiej obwodnicy Bielska-Białej, która połączy ulicę Warszawską z Krakowską. Całość inwestycji jest w fazie projektowej i ma kosztować około pół miliarda złotych.

Realizacja tych projektów przyczyni się do stworzenia nowoczesnego systemu transportowego w Bielsku-Białej, co poprawi przepustowość ruchu, komfort pasażerów i pozytywnie wpłynie na cały układ komunikacyjny miasta.

Dodaj komentarz