Bielsko-Biała zainwestuje 366 mln zł w nowoczesny węzeł przesiadkowy do 2029 roku

W czerwcu 2029 roku Bielsko-Biała ma wzbogacić się o nowoczesny węzeł przesiadkowy, łączący funkcje dworca autobusowego i kolejowego oraz parkingu dla zmotoryzowanych. Inwestycja ta, wspierana przez unijne dofinansowanie, ma na celu zrewolucjonizowanie transportu w mieście. W poniedziałek wiceprezydent Przemysław Kamiński podpisał kluczową umowę na dofinansowanie tego projektu.

Finansowanie i plan realizacji

Całkowity koszt budowy węzła wyniesie około 366 milionów złotych. Z tej kwoty aż 219,5 miliona złotych pochodzi z funduszy unijnych. Pozostałe 150 milionów złotych zostanie pokryte z budżetu samorządu. Projekt architektoniczny nowego obiektu ma być gotowy już wiosną przyszłego roku. Realizacja prac budowlanych potrwa około trzech lat, a termin ich zakończenia to najpóźniej czerwiec 2029 roku. Jest to data nieprzekraczalna z uwagi na konieczność rozliczenia środków unijnych.

Partnerstwo z PKP SA

Podstawą realizacji inwestycji jest porozumienie z PKP SA, które podpisano w Warszawie. Dzięki temu miasto uzyskało prawo do korzystania z terenów kolejowych, co umożliwi przeprowadzenie prac budowlanych na ponad dziewięciu hektarach. Przed rozpoczęciem budowy samego węzła konieczna będzie modernizacja infrastruktury kolejowej.

Elementy węzła przesiadkowego

Projekt węzła przesiadkowego zakłada trzy główne komponenty. Pierwszym z nich jest przebudowa przedpola dworcowego, co obejmie m.in. modernizację odcinka ulicy Warszawskiej. Planuje się tam stworzenie dwóch rond turbinowych oraz nowych peronów autobusowych dla pojazdów MZK. Zadaszona zostanie także kładka dla pieszych, która zyska windy i nowe zejścia na perony. Zabytkowy budynek dworca, zaprojektowany przez Karola Korna pod koniec XIX wieku, pozostanie nienaruszony.

Nowoczesny dworzec i parking

Drugi element inwestycji to budowa nowoczesnego dworca, który połączy funkcje dworca autobusowego i kolejowego z wielopoziomowym parkingiem. Na dwóch dolnych poziomach parkingu znajdzie się przestrzeń dla 18 peronów Komunikacji Beskidzkiej. Obecny dworzec PKS, wybudowany w latach 70., przestanie pełnić swoją rolę.

Poprawa infrastruktury miejskiej

Trzecim kluczowym komponentem jest budowa północnej śródmiejskiej obwodnicy Bielska-Białej, która połączy ulicę Warszawską z Krakowską. Ta inwestycja, warta około pół miliarda złotych, znajduje się obecnie w fazie projektowej. Obwodnica ma na celu usprawnienie ruchu w mieście i poprawę komfortu podróży.

Nowy węzeł przesiadkowy, razem z obwodnicą, stworzy spójny system transportowy, który znacznie usprawni komunikację w Bielsku-Białej i jego okolicach. Projekt ten nie tylko poprawi komfort i efektywność podróży, ale także pozytywnie wpłynie na całą infrastrukturę transportową regionu.