Przebudowa głównej ulicy w Bielsku-Białej, ul. Piastowskiej, napotyka na problemy, które skutkują opóźnieniami. Choć jeszcze niedawno urzędnicy zapewniali o zgodnym z planem postępie prac, nowa data zakończenia projektu to sierpień 2027 roku. Początkowo zakończenie inwestycji, której wartość wynosi 60 mln zł, planowano na kilka miesięcy wcześniej. Mieszkańcy okolicznych domów są zaniepokojeni widocznym brakiem pracowników na budowie i powolnym tempem prac. Miasto tłumaczy te trudności problemami z podziemnymi sieciami, mimo że prace odbywają się w systemie dwuzmianowym.
Oczekiwania mieszkańców a rzeczywistość budowy
Od początku inwestycji mieszkańcy wyrażali swoje zaniepokojenie tempem robót. Wiele osób zgłaszało do redakcji, że mimo trudności związanych z przebudową podziemnych instalacji, urzędnicy utrzymywali, że wszystko przebiega zgodnie z harmonogramem. Kilka tygodni temu podobne zapewnienia padły ze strony magistratu, który twierdził, że prace idą według planu.
Radny zwraca uwagę na problemy
Na początku sierpnia radny Roman Matyja zwrócił uwagę na powolny postęp prac. Wskazywał na brak widocznych działań na placu budowy i utrudnienia, jakie to powoduje dla lokalnej społeczności. Radny wnioskował o jasne informacje dotyczące ewentualnych opóźnień, podkreślając potrzebę klarownej komunikacji z mieszkańcami.
Odpowiedź władz miasta
Wiceprezydent Przemysław Kamiński wyjaśnił, że nowy termin zakończenia prac to sierpień 2027 roku. Opóźnienie spowodowane jest koniecznością przebudowy magistrali wodociągowej i kanalizacji, co prowadzi firma Aqua jako część własnej inwestycji. Problemy wynikały też z kolizji sieci podziemnych. Całość prac nadzoruje zewnętrzna firma pełniąca rolę inżyniera kontraktu na zlecenie Miejskiego Zarządu Dróg.
Kolizje i ich wpływ na harmonogram
Kamiński podkreślił, że harmonogram projektu jest szczegółowy i regularnie aktualizowany w przypadku wystąpienia kolizji czy przyspieszenia niektórych prac. Skala kolizji sieciowych jest znaczna i wymaga współpracy z gestorami sieci oraz odpowiednich decyzji projektowych. Aktualnie prowadzone są intensywne prace nad przebudową skomplikowanej infrastruktury podziemnej, równocześnie zaczynając roboty drogowe na dwóch odcinkach.
Organizacja pracy na budowie
Wykonawca jest zobowiązany do pracy w systemie dwuzmianowym, a w przypadku zagrożenia terminu – także w dni wolne. Na tym etapie, przy aktualnym harmonogramie, nie ma potrzeby wprowadzania dodatkowych zmian organizacyjnych. Miasto nie planuje prowadzenia prac nocnych z uwagi na brak akceptacji społecznej, chyba że sytuacja tego wymaga ze względu na technologię lub bezpieczeństwo.