Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej podejmuje strategiczne kroki w kierunku modernizacji swojej floty. W ciągu zaledwie kilku tygodni podpisano dwie kluczowe umowy z firmą Solaris Bus & Coach. Umowy te obejmują zarówno dostawę innowacyjnych autobusów wodorowych, jak i leasing nowoczesnych pojazdów spalinowych spełniających normy Euro 6. Ponadto, partnerstwo z Busimport umożliwi zakup midibusów, co stanowi element większej strategii transformacji transportu publicznego w mieście.
Nowoczesne autobusy wodorowe
Jednym z najważniejszych punktów tej transformacji jest zamówienie dwóch przegubowych autobusów wodorowych marki Solaris. Będą to pierwsze tego typu pojazdy na ulicach Bielska-Białej. Wartość umowy wynosi 11,56 mln zł, a dofinansowanie pochodzi z Funduszy Europejskich dla Śląskiego. Pojazdy mają zostać dostarczone w ciągu 12 miesięcy.
Autobusy będą wyposażone w ogniwa paliwowe, które przetwarzają wodór i tlen na energię elektryczną, a jedynym produktem ubocznym procesu jest para wodna. To oznacza lokalną zeroemisyjność oraz cichą pracę pojazdów, co znacząco poprawi komfort podróży. Pojazdy te zapewnią także szybkie tankowanie i duży zasięg, co jest kluczowe dla obsługi długich tras miejskich. Na pokładzie znajdą się udogodnienia takie jak klimatyzacja, ładowarki USB, nowoczesne tablice kierunkowe oraz systemy bezpieczeństwa.
Leasing pojazdów spalinowych
Druga umowa dotyczy leasingu 19 autobusów z silnikami wysokoprężnymi Euro 6. W skład floty wejdzie 15 autobusów klasy MAXI o długości około 12 metrów oraz 4 autobusy przegubowe klasy MEGA. Leasingodawcą jest Pekao Leasing Sp. z o.o., a pojazdy będą dostarczane sukcesywnie w latach 2026–2029. Po zakończeniu leasingu przejdą one na własność MZK.
Pojazdy zostaną wyposażone w zaawansowane systemy, takie jak klimatyzacja, nowoczesne systemy informacji pasażerskiej, zewnętrzne głośniki dla osób niewidomych, dodatkowe wyświetlacze z trasą przejazdu oraz gniazda USB. Ważnym elementem będą także zaawansowane systemy bezpieczeństwa i monitoringu.
Przyszłość transportu publicznego
Leasing autobusów spalinowych to przemyślany krok w obliczu nadchodzących zmian prawnych – od 2026 roku zakup nowych pojazdów spalinowych będzie zabroniony, a leasing pozostanie dopuszczalną metodą odnowy floty. Prezes MZK, Hubert Maślanka, podkreśla, że te umowy są częścią długoterminowego planu modernizacji. Do 2029 roku planowane jest posiadanie ponad 60 nowoczesnych pojazdów, co pozwoli na wycofanie najbardziej zużytego taboru i dostosowanie się do przyszłych wymogów ekologicznych i prawnych.