Nowy odcinek drogi S-1 otwarty, ale tylko dla lekkich pojazdów!

Wkrótce kierowcy zyskają możliwość skorzystania z nowo wybudowanego odcinka drogi ekspresowej S-1 w rejonie Oświęcimia. W poniedziałek 25 sierpnia otwarty zostanie 10-kilometrowy fragment tej trasy, który rozciąga się od węzła Oświęcim do węzła Brzeszcze. Dodatkowo, nowa część obwodnicy Oświęcimia o długości 600 metrów, prowadząca wzdłuż DK44, zostanie również oddana do użytku.

Ograniczenia w ruchu na nowym odcinku S-1

Mimo otwarcia nowego fragmentu drogi S-1, nie wszystkie pojazdy będą mogły z niego korzystać. Do momentu zakończenia prac na sąsiednich odcinkach, jak te pomiędzy Oświęcimiem a Bieruniem oraz Dankowicami a Bielsko-Białą Hałcnów, a także części obwodnicy Oświęcimia na DK44, trasa ta będzie dostępna jedynie dla pojazdów o masie całkowitej do 3,5 tony. To działanie jest ściśle związane z organizacją ruchu w Oświęcimiu, gdzie kierowcy, wyjeżdżając z miasta czy z okolicznych miejscowości jak Brzezinka i Pławy, będą docierać do S-1 poprzez rondo na ulicy Wojewódzkiej w Pławach.

Nowe możliwości dla kierowców

Nowa infrastruktura poprawi dostępność regionu. Kierowcy będą mogli podróżować od S-1 do ulicy wojewódzkiej w Pławach. Ci, którzy wyruszą z drogi S-1, będą mogli skorzystać z węzła Oświęcim, by dojechać do ronda na ulicy Wolskiej. Tam będą mieli możliwość skrętu w prawo do Woli lub lewo do Jedliny. Obecnie nie ma jednak możliwości kontynuowania jazdy przez most na Wiśle w kierunku centrum Oświęcimia.

Współpraca z lokalnymi władzami

Wprowadzone rozwiązania są efektem współpracy z lokalnymi samorządami, uwzględniając prace remontowe realizowane przez powiat oświęcimski. Obecny stan dróg lokalnych nie pozwala na obsługę większego natężenia ruchu, które mogłoby się pojawić, gdyby nowo otwarty odcinek był dostępny dla wszystkich pojazdów.

Infrastruktura nowego odcinka drogi S-1

Na blisko 16-kilometrowym odcinku S-1 pomiędzy Oświęcimiem a Dankowicami powstały trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola i Brzeszcze. Projekt obejmował również budowę 18 obiektów inżynierskich, w tym pięciu mostów, siedmiu wiaduktów drogowych, dwóch wiaduktów kolejowych, estakady, a także przejść dla zwierząt i kładki dla pieszych. Droga składa się z dwóch jezdni, każda z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,75 m oraz pasem awaryjnym o szerokości 2,5 m. Jezdnie oddziela pas zieleni o szerokości 12 m, co w przyszłości umożliwi dodanie trzeciego pasa ruchu.

Plany na przyszłość

Zakończenie budowy pozostałych odcinków drogi S-1 jest planowane na koniec 2025 roku. Dotyczy to fragmentów Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów oraz Bieruń – Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przewiduje uruchomienie tych odcinków na zasadzie przejezdności i połączenia z DK44, choć całkowite zakończenie prac może nastąpić dopiero w trzecim kwartale 2026 roku.

Ostateczne zakończenie wszystkich robót, w tym na odcinku Mysłowice – Bieruń, planowane jest na połowę 2027 roku. Wtedy cała trasa S-1 od Mysłowic do Bielska-Białej będzie dostępna dla kierowców.