Nowa trasa S-1 otwarta, ale tylko dla lekkich pojazdów!

W nadchodzący poniedziałek, 25 sierpnia, kierowcy będą mogli skorzystać z nowo otwartego fragmentu drogi ekspresowej S-1, który rozciąga się na 10 kilometrów między węzłami Oświęcim i Brzeszcze. Dodatkowo, oddany do użytku zostanie 600-metrowy odcinek drogi krajowej DK44, będący częścią obwodnicy Oświęcimia.

Ograniczenia dla cięższych pojazdów

Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie pojazdy będą mogły korzystać z tego nowego odcinka S-1. Ze względu na trwające prace budowlane na sąsiednich fragmentach drogi, jak odcinki Oświęcim – Bieruń oraz Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów, a także nieukończony odcinek obwodnicy Oświęcimia w ramach DK44, tymczasowo dopuszczony będzie tylko ruch pojazdów o masie całkowitej do 3,5 tony. Tego rodzaju organizacja ruchu jest podyktowana obecnym stanem infrastruktury drogowej w Oświęcimiu.

Nowe możliwości podróży

Kierowcy z Oświęcimia, Brzezinki i Pław będą mieli możliwość dojazdu do nowo otwartego odcinka S-1 poprzez rondo przy ul. Wojewódzkiej w Pławach. Co więcej, nowa część obwodnicy Oświęcimia umożliwi bezpośredni dojazd do ul. Wojewódzkiej, co może znacząco poprawić płynność ruchu w regionie.

Zmiany w organizacji ruchu

Dla podróżujących od strony S-1 przygotowano zjazd na węźle Oświęcim, z możliwością kontynuowania jazdy do ronda na ul. Wolskiej. Stąd kierowcy mogą udać się w prawo do Woli lub w lewo do Jedliny. Niestety, nie będzie możliwości bezpośredniego przejazdu przez most na Wiśle w kierunku Oświęcimia.

Współpraca z lokalnymi władzami

Decyzje dotyczące obecnej organizacji ruchu zostały podjęte w ścisłej współpracy z lokalnymi samorządami, co jest szczególnie istotne w kontekście prowadzonych remontów drogowych w powiecie oświęcimskim. Obecny układ dróg lokalnych nie jest przystosowany do obsługi zwiększonego natężenia ruchu, które mogłoby wyniknąć z otwarcia pełnego dostępu do S-1.

Infrastruktura i przyszłe plany

Na niemal 16-kilometrowym odcinku S-1 pomiędzy Oświęcimiem i Dankowicami powstały trzy węzły: Oświęcim, Wola i Brzeszcze. W ramach tej inwestycji wybudowano 18 obiektów inżynierskich, w tym mosty, wiadukty oraz przejścia dla zwierząt. Każda jezdnia tej drogi ekspresowej składa się z dwóch pasów ruchu o szerokości 3,75 metra oraz pasów awaryjnych o szerokości 2,5 metra. Między jezdniami znajduje się pas rozdziału szeroki na 12 metrów, który w przyszłości może zostać wykorzystany do budowy trzeciego pasa ruchu.

Terminy ukończenia kolejnych odcinków

Zakończenie budowy pozostałych fragmentów S-1 zaplanowano na koniec 2025 roku. Pierwszy z nich to odcinek Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów, który połączy się z istniejącą już częścią S-1 prowadzącą do granicy ze Słowacją. Drugi odcinek, Bieruń – Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia, zostanie udostępniony wcześniej na zasadach przejezdności i połączenia z DK44, choć całkowite zakończenie prac ma nastąpić w trzecim kwartale 2026 roku.

Kompleksowy projekt zakończenia w 2027 roku

Ostateczne zakończenie prac na S-1 przewidziane jest na połowę 2027 roku. Wtedy to planowane jest oddanie do użytku odcinka Mysłowice – Bieruń, co umożliwi pełne korzystanie z trasy S-1 od Mysłowic do Bielska-Białej.