Podczas ostatniego spotkania, które miało miejsce w poniedziałek, sejmik województwa śląskiego postanowił wspomóc finansowo proces odnowy linii kolejowej biegnącej z Bielska-Białej do Skoczowa. Wstępny plan zakłada, że prace nad projektem potrwają do 2027 roku, a budowa zostanie zakończona w ciągu następnych dwóch lat. Szacuje się, że cała inwestycja będzie kosztować około 350 milionów złotych.
We wrześniu Polskie Koleje Państwowe S.A. podpisały umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej dotyczącej rewitalizacji linii kolejowej numer 190 prowadzącej z Bielska-Białej do Skoczowa. Zespół tworzą spółki Koltech Infra i Infrares – mają one za zadanie dostarczyć projekt w przeciągu trzech najbliższych lat za kwotę blisko 10 milionów złotych. Rada województwa śląskiego zobowiązała się do przekazania tego roku na te cel około 80 tysięcy złotych.
Projekt przewiduje opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej, stworzenie projektu budowlanego oraz zabezpieczenie wszystkich koniecznych decyzji administracyjnych. Wstępna wycena odnowy linii kolejowej nr 190 w ramach programu Kolej Plus przekracza 350 milionów złotych. Samorządy Aglomeracji Beskidzkiej mają dołożyć swoją cegiełkę do realizacji tego planu, pokrywając 15% kosztów.
Planowany termin zakończenia całej inwestycji to rok 2029. Po przeprowadzeniu rewitalizacji, podróż pociągiem z Bielska-Białej do Skoczowa będzie trwała około 36 minut, a do Cieszyna około godziny. W ramach projektu powstanie nowy odcinek linii kolejowej o długości niemalże 22 km, co umożliwi kursowanie pociągów z prędkością dochodzącą do 120 km/h na prostych odcinkach i do 70 km/h na łukach. Rewitalizacja zakłada także budowę lub modernizację przystanków pasażerskich na terenie Bielska-Białej oraz gmin powiatu bielskiego i cieszyńskiego.